Logo - Egne udstillere
Stengalleriet - Egne udstillere

Jørgen Kjær Poulsen

Portræt af Jørgen Kjær Poulsen
Foto: Lis Albertus


Af de vigtigste udstillinger som har haft betydning for den videre udvikling skal nævnes:

FlagBella Centret "Rejs 88" for Horsens Turistforening
FlagNantes, Frankrig 1988 for Junior Chamber i Horsens
FlagMinéraux Cristaux Fossiles, Lausanne, Schweiz 1988
FlagDammam og Riyadh, Saudi Arabien 1989
FlagNordica, Bruxelles, Belgien 1990
FlagLe Musée Vivant de la Plante Aquatique, Limal, Belgien 1990
FlagØstjylland i Kunsthåndværk & Design 1990
Flag"Kunsthjørnet", Kulturhuset i Randers 1991
FlagFussingø Slot 1999
FlagRønde Kunstforening 1999
Flag"Rav til nytte og pynt", Ravmuseet Oksbøl 2000 & 2005
Flag"Ædle stene og Frello-tegninger", Jugendhuset i Varde 2000

I forbindelse med Horsens 550 års købstadsjubilæum i 1992 - smykke til Hendes Majestæt Dronning Margrethe II:

Rød Jaspis fundet ved Vitus Berings grav i Sibirien. Fotograferet med Kolkwitzia Amabilis (Dronningebusk) som baggrund. Rød Jaspis

Oprindelig koncept

I april 1993 blev udstillingsaktiviteterne samlet i kælderen på privatadressen i Horsens under navnet Stengalleriet i Horsens. Her arrangerede Jørgen Kjær Poulsen skiftende udstillinger af stensmykker, kunst og geologiske samlinger i samarbejde med galleriets anden kunstner Lis Kubel indtil hendes død 25. april 2009.

Efter Lis Kubels død

Resten af året 2009 og frem til april 2010 fortsatte det meste af den netop opstillede udstilling ”Foråret 2009” som permanent udstilling med supplement af indkøbte billeder fra gæsteudstillere igennem de 16 forløbne år. Men efter 18 år uden ferier blev de faste åbningstider ændret til, at Stengalleriet fremover åbnes alle ugens dage, men kun efter aftale på telefon 25 31 93 43. Det giver Jørgen Kjær Poulsen tid til at besøge og hjælpe sin familie, og endnu vigtigere er det, at han får mere tid til at komme rundt i landet og søge efter nye gæsteudstillere.

I den tid der er gået efter dødsfaldet har Jørgen Kjær Poulsen her i efteråret 2010 prøvet at finde sig selv placeret i sin nye tilværelse og er blevet mere og mere klar over at Stengalleriet skal fortsætte. I 2010 blev det til 2 dejlige udstillinger med flotte besøgstal - ikke mindst på basis af trofaste tidligere kunder, som næsten alle sammen udtrykte stor glæde herover. En udvikling som i efteråret 2010 har givet fornyet stor lyst og energi til at genoptage tidligere tiders 5 årlige udstillinger.

Den nye beslutning har givet stor travlhed med at finde nye gæsteudstillere, for efter 25. april 2009 blev alle indgåede aftaler for de følgende 3 år afblæst. (På det tidspunkt skulle JKP ikke lave flere udstillinger ! !) ”Godt at tiden læger ….”

Stensliberen

Det er tydeligt, at Jørgen Kjær Poulsen føler sig som stensliber. Det betyder, at smykkestenen i hvert enkelt tilfælde bliver det centrale element i fremstillingen af fx et vedhæng eller en fingerring. Sølvarbejdet derimod, som altid udføres i sterling Malakit
Malakit, Zaire
sølv, skal fremhæve stenens egenart - ”dens væsen” - og styrke den oprindelige form, farve og struktur. Jørgen Kjær Poulsen designer selv sine stensmykker og alle smykker er håndlavede. Inspirationen til smykkerne hentes i stenenes naturlige overflader. Her er det de tegninger og linier, som dannes af stenens farver og / eller brudlinier, der får betydning for formgivningen.

Vendesmykker

Det er et udpræget kendetegn ved Jørgen Kjær Poulsens smykkedesign, at smykkestenenes naturlige overflade så vidt muligt bevares og understreges. Denne proces starter allerede i indkøbsfasen, hvor der tages specielt hensyn til, at den indkøbte smykkesten har en spændende overflade, som kan klare at stå ubehandlet. Som regel bliver bagsiderne slebet til højglans, så der på den måde bliver tale om vendesmykker.

Et meget gammelt håndværk

I vor teknologiske tidsalder - hvor ellers mange værdier går tabt - søger Jørgen Kjær Poulsen at bevare og videreudvikle de gamle håndværksmæssige principper og kreative elementer, der ligger til grund for stenslibningen. Indfatningen i sterling sølv udformes omhyggeligt efter den enkelte sten - især med det formål at understrege det enkle - i et rent, nordisk design.
Til toppen