Gerd Baarstrøm - Keramiker
Gerd Baarstrøm
Hjemsted
I mange år gik vi med ønsket om at få Gerd Baarstrøm fra Resenbro som udstiller i Stengalleriet, idet vi fandt hendes keramik så helt anderledes og i et overraskende men overbevisende formsprog. Det var bemærkelsesværdig keramik! Med nutids turismeterm kunne man fristes til at kalde det for gedigen oplevelseskeramik.I efteråret 2007 kom vi tilfældigt igennem Resenbro, som ligger ganske få kilometer ØNØ for Silkeborg. Det var i forbindelse med "Åbne Døre" i Region Midtjylland. Her midt i Resenbro så vi arrangementets skilt ud for en åben og velholdt have, med et skønt nyrenoveret stråtækt hus.
Overraskelsen
Det så indbydende ud, så der måtte vi ind, og stor var vores overraskelse, da det var Gerd Baarstrøm, der tog imod. Det blev en fantastisk oplevelse for os. Gerd Baarstrøms keramiske univers er forunderligt, og hun selv er en ildsjæl, som levende fortæller historierne om de mange ejendommelige figurer, utrolige relieffer og lågkrukker med svungne linier og skæve vinkler, udstillingslokalet er fyldt med. Alle emner med ujævne og rustikke overflader.Kammermusikere
rakubrændt skulptur
Gerd Baarstrøm
Arbejdsområde
Gerd Baarstrøms arbejdsområde dækker skulpturelle arbejder og vægudsmykninger - alt sammen i rakubrændt keramik. Hun fortæller om raku, at det er en japansk brændingsteknik, som er kendt siden det 15. århundrede. Raku betyder ro, lykke, lethed, nydelse og velbehag, og er blevet brugt i forbindelse med japanernes ceremonier omkring nydelsen af te.
Hovedtema
Et af Gerd Baarstrøms hovedtemaer er fuglen, hvor den lille vævre og kække fuglekonge er gennemgående figur. Med den udtrykker hun optimisme, gå på mod, livsglæde og humor. Og så minder fuglen hende om mottoet "Ikke noget med at hænge med næbbet"! Det var jo netop denne ukuelige filur, der skjulte sig i Kongeørnens fjerdragt, så den, da ørnen ikke orkede mere, kunne kravle ud fra sit skjul og overraske alle ved at flyve endnu længere op og dermed blive valgt til fuglenes konge.Gerd Baarstrøm siger om fuglekongen i sine skulpturer: "Han knejser med næbbet i sky på sin sokkel. Han er ikke til at ryste af sig. Han vil med over alt, så han viser sig også i Stengalleriet i efteråret 2009."
Inspiration
Ellers lader Gerd Baarstrøm sig inspirere af sagn, eventyr og digte m.m.. For eksempelSulikongen fra Lofoten
rakubrændt skulptur
Gerd Baarstrøm har hun svært ved at stå for Halfdan Rasmussens tosserier. De passer godt til hendes lyse sind og underfundige humor. Hun er en mester i - gennem sin skulptur - at forenkle et digt eller et eventyr, så det lægger op til beskueren at lade fantasien spille og digte med.
Det første indtryk, vi fik af Gerd Baarstrøms udstilling hin dag, var et væld af mørke, grove og ganske anderledes ukendte skulpturer, men ved nærmere eftersyn afslørede de interessante detaljer og finesser med en udtalt lethed og ynde - stærkt understreget af den dygtige rakubrænders nuancerede udtryk gennem glasuren i smukke grønne, blå og røde farver, der på elegant vis væver sig ind mellem hinanden.
Præsentation
"Skulpturerne står alle på sorte rakubrændte teler (sokler), og selvom det måske kan virke tungt og mørkt, forsøger jeg gennem skulpturens væsen at få en lethed frem i sammenhængen", siger Gerd Baarstrøm og fortæller videre: "Optimismen i mine arbejder er en væsentlig ting for mig. Man skal helst kunne blive i godt humør, når man ser på mine ting."Naivisme
Selvom vi tillader os at annoncere Gerd Baarstrøm som en keramikkens naivist, skal det ikke bortforklare, at vi har med en enestående kunstner at gøre. Hun forstår at forene"Basspiller"
rakubrændt skulptur
Gerd Baarstrøm humoren og det fantasifulde med et stilfuldt og koncentreret kunstnerisk udtryk, der bringer keramikkunsten op på et flot niveau.
Biografi
Gerd Baarstrøm er født i 1946 og tog sin kunstneriske uddannelse på Århus Kunstakademi i årene 1979 til 1982. Hun er medlem af BKF og deltog i sin første censurerede udstilling i Kunstnernes Sommerudstilling i Tistrup i 1983 og har siden deltaget i censurerede internationale keramiske biennaler og triennaler i Frankrig, Jugoslavien, Italien, Egypten, Belgien, USA, Estland og Australien. Hun har desuden udstillet i gallerier og på museer i Danmark, Norge, Japan, Ungarn og Tyskland.I 1998 fik hun "Biennale prize from the 4th Cairo International Biennale for Ceramics ". Og så har hun lavet et væld af interessante vægudsmykninger med skæve titler som for eksempel "365 thebreve" i keramik og jern, "Et menneskesind er sammensat" i keramik og jern, "Fuglene vælger konge", "Artisten og pedanten", "Se hvilken morgenstund" , "Fuglene flyver i flok" og "Sonate for bas, Aidatrompet og Krumhorn".