Logo - Gæsteudstillere
Stengalleriet - Gæsteudstillere

Aksel Østergaard Jensen - Glaskunstner

Aksel Østergaard Jensen
Aksel Østergaard Jensen
Foto: Lis Albertus
Det er med en hyggelig fornemmelse af virkelig at være kommet på landet, når man kører til Hedegaard, som ligger vest for Nørre Snede - ikke særligt langt fra det smukke landskab omkring Rørbæk Sø. Her i Hedegaard har en af Danmarks dygtige glasmagere sit værksted. - Aksel Østergaard Jensen hedder han, og han er uddannet på Kunsthåndværkerskolen i Kolding i årene 1975 til 1979. Det var egentlig keramikken der var målet for uddannelsen og som sådan startede han keramisk værksted i 1979. Men et kort kursus i Kolding med glaspusteri havde fanget interessen for mulighederne i det smeltede glas. "Jeg synes, det er rarere at gå her i varmen end at sidde med hænderne i det kolde ler. Hellere brænde fingrene end fryse vinteren over."

Så efter et halvt års studieophold på Orrefors Glasværk i Sverige i 1981 blev Aksel Østergaard Jensen klar over, at det var glasset der skulle være familiens levevej. Aksel Østergaard Jensen er et roligt og velafbalanceret menneske, som besidder en herlig, stille midjysk humor, og man fanges af stedets atmosfære, når han henter en klump 1200 grader Skulptur i glas, Aksel Østergaard Jensen
Skulptur i glas
Aksel Østergaard Jensen
varmt glas ud af ovnen med "det lange rør". Behændigt og med hurtige bevægelser drejer han "piben", puster lidt i den, drejer igen og få minutter senere præsenteres det flotteste fad, et drikkeglas eller en smuk skål i et roligt formsprog og i mange kønne farver.

Det ser så nemt og ubesværet ud, når han viser den forholdsvis korte proces, men der ligger tusinder af mislykkede forsøg forud, inden rutinen melder sig. "I dag ligger det ligesom i hænderne, selv om det er hårdt arbejde med lunger og hænder hver dag hele året. Jeg håber meget, at mine arme kan holde til det høje tempo, der skal til, for at få tingene til at se ordentlige ud."

En anden men også betydningsfuld side af Aksel Østergaard Jensens produktion er fremstillingen af skulpturer i glas med indlagt symbolik. Til fremstillingen af skulpturerne bruges støbesand, og den bedste sand er den samme som gørtleren anvender til støbning af figurer i bronze og messing. Fordelene ved dette støbesand er for det første, at det er meget stabilt at trykke motiverne ned i, og dernæst når glaspusteren hælder den varme glasmasse ned i formen, bliver sandet hårdt og stabilt, og er derved med til at holde formen.

Aksel Østergaard Jensen fortæller selv om teknik og inspiration ved støbning af glasskulpturer:

"Når jeg arbejder med glasskulpturer, så støber jeg dem ned i sandforme. Skulptur i glas (medlys), Aksel Østergaard Jensen
Skulptur i glas (medlys)
Aksel Østergaard Jensen
Motiverne laver jeg først af træ, gips eller flamingo, som jeg derefter trykker ned i olie- sandmassen. I det fremkomne aftryk hælder jeg den flydende glasmasse ad flere gange. Imellem lagene tilsætter jeg eventuelt en ønsket farve. De forskellige symboler, som kan ses i mine figurer, kan enten trykkes ned i eller lægges løst ovenpå aftrykket, inden glasmassen hældes i. De kan endelig også lægges oveni den flydende glas.

De færdige skulpturer nedkøles over flere dage, hvorefter de slibes, poleres og eventuelt sandblæses. Inspirationen henter jeg fra så forskellige emner som oldtiden - med dens stenøkser og pilespidser m.m., eller oldkirkens symbolverden med de første forfulgte kristne i Roms katakombre. Her ses symboler som fx fisk og livets træ. Endelig finder jeg de forskelligt formede kors fra Gravkirken i Jerusalem meget interessante. Dem ser man indridset i marmorvæggene af korsfarere og pilgrimme over mange århundrede. Alt i alt importerer jeg cirka 3 tons blyfrit glas fra Sverige hvert år, som jeg tryller om til drikkeglas, skåle, fade og omtalte skulpturer."


Aksel Østergaard Jensen
Krejbjergvej 10, Hedegaard,7361 Ejstrupholm
Tlf.: 75 77 20 33
Til toppen