Logo - Gæsteudstillere
Stengalleriet - Gæsteudstillere

Edel Østergaard - Papirmager

Edel Østergaard
Edel Østergaard

Hjemsted

Edel Østergaard flyttede i foråret 2008 til Falsled, efter at have boet i 30 år på en nedlagt gård på Horneland. I Falsled har hun sammen med sin mand Vagn bygget et helt nyt hus med behørig hensyntagen til, at der skulle være plads til hendes kunstneriske virke som papirmager. Og så var de meget enige om, at huset skulle være med to etager, så de stadig kunne nyde udsigten ud over Det Fynske Øhav.

På gården, som lå ved vandet, havde hun haft en udsigt ud over Lyø Krog, med Lyø liggende helt ude i horisonten. Fra det nye hus hedder udsigten Helnæs med småøerne Vigø og Illum drysset ud foran.

Billedvæver

Edel Østergaard var oprindelig billedvæver og startede allerede i skolen, hvor hun som 14-årig sammen med jævnaldrende piger havde lejlighed til at lære vævning i Bjergby Væveskole. Edel Østergaard fortæller blandt andet: ”Min første væv var en rammevæv. Den stod i Bjergby Husflidsforenings lejede lokaler i Smed Peters hus. Det var et rødt træhus med hvide vinduer og en karnapstue. Det var i 1949 og jeg var 14 år ligesom de andre piger. Jeg sad ved karnapvinduet, hvor jeg kunne holde øje med drengene, der cyklede forbi ude på vejen. Vi vævede viskestykker, sofapuder og bordløbere i vissengrønt, koksgrå og rustrødt.

Fra Kakkelovnen henne i hjørnet kom lidt varme, men også mærkelige lyde som syden og Sejl i håndlavet papir og pil, Edel Østergaard
Sejl i håndlavet papir og pil
60 x 70 cm
Edel Østergaard
siven. Det var de våde tørv, som Smed Peter havde bjerget sig, der nu lå i kakkelovnen og tøede op. Fra køkkenet kom også sære lyde og af og til en særlig lugt. Smed Peter var minkavler blandt meget andet., og det kunne hænde, at en sølvgrå tæve fik hoste eller ligefrem brystsyge og så kom til hægterne inde i varmen i køkkenskabet.”

Uddannelse

Edel Østergaard er uddannet friskolelærer og fungerede som sådan i 25 år helt frem til 1997, hvor hun gik på efterløn. Interessen for at lære at fremstille håndgjort papir startede i begyndelsen af 1990’erne med et kursus hos Anne Vilsbøl på Strynø.

Det satte i første omgang Edel Østergaard i gang med at lave papir sammen med eleverne på friskolen ”Enghaveskolen”. Her lavede de papir af så vidt forskellige materialer som genbrugspapir, græs, siv og blomster. - ”Ja, alt muligt kom i spil, og der var uendelig mange muligheder både materialemæssigt og også idemæssigt.”

Papirets historie

Papirfremstilling har en meget lang historie. Den starter for næsten 5000 år siden, hvor ægypterne fandt ud af at banke store ark sammen af marven fra papyrusplanten. Omkring begyndelsen af vores tidsregning for cirka 2000 år siden fik kineseren T’sai Lun den ide at findele planter, røre det findelte materiale op i vand og hælde blandingen ud på et net, næsten som vi kender det med håndlavet papir i dag.

Først i 1300 tallet kom det håndlavede papir til i Europa . I Danmark blev det dengang fremstillet af hør- og bomuldsklude. Men det var først i i starten af 1800 tallet at man fandt ud af at bruge træ, som i dag er det anvendte materiale ved industrielt Udsnit af vægbillede, Edel Østergaard
Udsnit af vægbillede, Edel Østergaard
fremstillet papir. Anvendelsen af træ skete ved et tilfælde. En tysk præst opdagede, hvordan en hveps først tyggede træ og derefter blandede det med spyt og brugte det til at bygge sit hvepsebo. Men selv efter den opdagelse er der rigtig mange mennesker, der glæder sig over et smukt og velstruktureret hjemmegjort stykke papir efter kineserens princip.

Med samme interesse og fornøjelse laver Edel Østergaard papir i dag. Hun anvender helst plantefibre fra bananpalmen, bambus og hør, men hun bruger også halvfabrikata fra busken dafne, som er kendt for sin fiberrige bark. Dafneplantens bark er blandt andet med til at give en smuk struktur til de skønne sejl, hun laver af papir og pil.

Papirfremstilling

”Det er nu næsten 15 år siden, at jeg kom på det første kursus i fremstilling af papir. Det var hos kunsthåndværker, papirmager og forfatter Anne Vilsbøl på Strynø. Det var et inspirerende kursus af høj kvalitet, ” fortæller Edel Østergaard og fortsætter: ”Siden har jeg hakket, kogt, blendet og eksperimenteret med planter, fibre og farver.

På gården foregik det i køkkenet, hvor jeg altid havde den inspirerende udsigt over vandet til Lyø. Jeg har indtil nu slidt flere blendere op, og det bliver jeg ved med. Alt efter hvad jeg skal anvende det til, kan papiret jeg fremstiller være tykt eller Collage, Edel Østergaard
Collage
40 x 50 cm
Edel Østergaard
tyndt, sart og skrøbeligt, og enormt stærkt. Men efter 15 år med papir har jeg kun været omkring en lille del af, hvad man kan med papir. Som tidligere nævnt er jeg i øjeblikket meget optaget af papir og pil. Det klæ’r hinanden, synes jeg,. Men ellers finder jeg til enhver tid, at det er spændende at lave collager, hvor jeg kan komponere og spille på sammensætning af papirtyper og farver.”

Papir- og billedmager

Der hvor vi i Stengalleriet finder anvendelsen af papir og pil er særlig elegant, er hvor Edel Østergaard har hentet inspirationen efter 30 års kik ud over Lyø Krog. Ved hjælp af den tynde og spændstige pil og det stærke papir, har hun lavet nogle meget elegante og stilfulde ”sejl”.

Hun nævner godt nok, at hun ikke regner sig selv som kunstner, men derimod mere som kunsthåndværker. På os virker det beskedent, for det er tydeligt, at det med ideer, komposition, farvesammensætning og for sejlenes vedkommende dynamik har hun meget styr på. Og hendes mange forskellige udgaver af gedigent og smukt papir vidner om godt håndværk. Her har vi at gøre med en dygtig papir- og billedmager.


Edel Østergaard
Egevej 6, Falsled, 5642 Millinge
Tlf.: 62 60 13 54

E-mail

Til toppen