Logo - Gæsteudstillere
Stengalleriet - Gæsteudstillere

Birthe Rågård - Keramiker

Birthe Rågård
Birthe Rågård
Birthe Rågård bor i Odder i en af byens østlige sidegader, hvor hun har værksted og udstillingslokale i husets nederste etage, som ligger i gadeplan . Hun blev uddannet på Kolding Kunsthåndværkerskoles keramiske linie i årene 1982 til 1986 og startede allerede i 1987 efter et kort ophold i Italien sit første værksted sammen med et par veninder i Tilst 5 - 6 km NV for Århus Centrum.

De fortsatte med værkstedet i Tilst efter endnu et ophold i Norditalien. Hun boede i Mundelstrup og var sideløbende hjemmehjælper på deltid, men med 12 km på cykel til hjemmehjælperdjobbet i alt slags vej, blev det på et tidspunkt for meget.

Så en dag ringede hun til Sorring Lervarefabrik, som ligger ca 10 kilometer øst for Silkeborg og hørte dem ad, om de eventuelt manglede en keramiker. Det gjorde de, og hun kunne starte allerede førstkommende mandag klokken 8,00. Hun var kommet til at tænke på, at der var lidt mere mening i at arbejde på Sorring Lervarefabrik i stedet for at tage ud som hjemmehjælper.

Sorring

Sorring Lervarefabrik startede for over 200 år siden og har været i samme slægt i Reliefmønster, Birthe Rågård
Reliefmønster
Birthe Rågård
hele perioden. I år 2000 blev fabrikken således overtaget af 8. generation Berit og Lars Kristiansen. Fabrikken fremtræder stadig som et gammelt pottemagerværksted, der fremstiller lertøj i traditionel stil, men fremstiller også - som et kuriosum - stadig dejtrug, mælkekander og barselspotter.

Birthe Rågård fortæller: "Her blev jeg hængende i 4 år og fik en vældig god arbejdsrutine og fik indøvet teknikken at dreje. Ofte sad jeg i ugevis og drejede de samme krus og kopper. Andre dage dekorerede jeg emnerne eller vejede glasurer af. Det gav mig et rigtigt godt håndelag og en rutine, som man ikke opnår på skolen."

Ganske få kilometer fra Sorring, havde hun fundet en lejlighed i Linå, hvor hun heldigvis havde mulighed for at have et værksted. Det var i en periode, hvor hun kun havde sig selv at tænke på, så hun kunne sagtens have et fuldtidsarbejde om dagen og om aftenen arbejde på sine egne ting. "Efter de fire år på Sorring Sæbeskål med logo til Evittuut, Birthe Rågård
Sæbeskål med logo til Evittuut
Birthe Rågård
Lervarefabrik flyttede jeg sammen med min kæreste (senere mand) til Århus og åbnede værksted i St. Steensen Blichersgade for senere at flytte i eget hus i Odder."

Italien

Birthe Rågård var i de første år efter afslutningen af uddannelsen tre gange i Italien. Første gang var allerede i 1986. Her rejste hun sammen med en veninde rundt i Toscanaområdet for bl.a. at besøge udstillinger, keramikværksteder og museer. Det, der især interesserede hende, var keramikken fra etruskertiden. Her anvendte man stempler til at danne reliefmønstre i leret. Det blev en teknik, som Birthe Rågård tog til sig og udviklede i en årrække. Og hun vender fortsat jævnligt tilbage til teknikken.

I 1989 havde Dansk Ungdoms Fællesråd arrangeret et udvekslingsophold i det nordlige Italien. Opholdet bestod af en måneds sprogskole i Torino og derefer skulle de ti deltagere på et 2 måneders arbejdsophold forskellige steder i Norditalien. Birthe Rågård kom til at arbejde for mosaikmester Tito Toneguzzo i Monza lige udenfor Milano. Som afslutning på opholdet bestemte de 10 deltagere, at de ville komme Kejserens nye klæder, Birthe Rågård
Kejserens nye klæder
Birthe Rågård
igen året efter og arrangere en vandreudstilling. Det blev så det tredje ophold i Italien med 2 udstillinger i henholdsvis Torino og Trento.

Ideer

Birthe Rågårds motivverden spænder bredt, men med en forkærlighed for det figurative og fortællende. Uden forbehold kan man kalde hende for en humoristisk og iderig kunstner. Når vi taler med Birthe Rågård har vi nærmest fornemmelsen af, at ideerne står i en lang kø og blot venter på udførelse.

"Det virkelig sjove arbejde er, når en kunde kommer ind på værkstedet med ønsket om en personlig gave. Dette samspil mellem kunde og kunstner er en skøn proces. Fx fremstillede jeg en gang en blomsterpiedestal til en 70 års fødselsdag. Ved hjælp af min egen reliefteknik med stempeltryk kunne jeg overføre fotos til leret. Blomsterpiedestalen blev således fremstillet med et mønster af fotos, så højdepunkter fra netop den persons liv blev præsenteret."

Barselspotten

Ifølge gammel dansk tradition gav man de barslende kvinder en barselspotte - Sønnens barselspotte med reliefmønster, Birthe Rågård
Sønnens barselspotte med reliefmønster
Birthe Rågård
eventuelt fyldt med suppe eller andet spiseligt. Denne tradition prøver Birthe Rågård at genoplive. Faconen på hendes barselspotter er den flotte lidt tykmavede potte fra Sorringegnen med to ører og låg, mens dekorationen bliver "skræddersyet" efter kundernes ønsker med barnets navn, fødselsdato og dekoration. "Vores egne to børn nåede hver især at blive 3 år, inden jeg fik lavet en til dem . De har selv leveret en tegning, som jeg har overført som reliefdekoration på deres respektive barselspotter."

Modellering

Et par år stod den på at modellere fugle. De blev monteret på høje kløftede pæle i tre højder. Det skulle være fugle, som naturligt kunne finde på at tage et hvil på en pæl, så skarven blev naturligvis den første fugl, som blev modelleret. Den blev præsenteret som de fleste af os kender den, hvor den er i gang med at tørre vingerne efter nattens fiskedræt. Men ellers blev det til ugler, måger, vandrefalke og råger. Der kan godt gå længere perioder, hvor Birthe Rågård ikke har gang i drejebænken, men til tider indløber der ordrer fra virksomheder på fx 500 sæbeskåle, 200 krus eller 200 lågkrukker, som skal udstyres med logo. Hun føler det rart at sidde og dreje i flere dage i træk, og mærke leret føje sig mellem Tangokat med nodebillede, Birthe Rågård
Tangokat med nodebillede
Birthe Rågård
fingrene og blive til smukke former, men efter sådan en periode kommer trangen også til at lave noget nyt og sjovt.

Det var i sådan et tilfælde ideen kom om at lave vaser og lågkrukker dekoreret med eventyr af H.C.Andersen. Det udviklede sig senere til, at eventyrets hovedperson blev modelleret og placeret på en sokkel. Soklen blev så dekoreret med indridsede motiver fra eventyret.

Tangokat

"Ofte er det meget tilfældigt, hvad der sætter gang i en proces," fortæller Birthe Rågård. "Således gik jeg en varm sommerdag og blev irriteret over de fleste af vindueskarmens potteplanter. De var gået ud alle, og det så trist og nedslående ud. Det gav mig en ide om, at det kunne være mere praktisk med noget helt andet i karmen.

Tankehvirvlen endte med, at jeg ville modellere en grundform og fortalte så min datter, at jeg ville modellere en kat, som skulle sidde på toppen og kigge Hest, Birthe Rågård
Hest
Birthe Rågård
ud på folk, der kom på besøg i butikken." - "Skal katten så ikke danse tango?" spurgte hun spontant. "Det syntes jeg var en god ide, så siden hen kom der noder på figuren fra sangen Tangokat."

Kunstforeninger

I 2008 havde Birthe Rågård forrygende travlt. Hun havde fået henvendelse fra en del Kunstforeninger, som gerne ville havde hende til at udstille. Dem "bookede" hun så op med en udstilling hver måned. "Det var rigtig dejligt", fortæller hun, "for jeg oplevede, at jo mere travlt jeg havde, jo flere nye ideer fik jeg. Når tingene blev solgt, og der kom gang i det hele, så væltede ideerne ned over mig."

Birthe Rågård
Rørthvej 42, DK-8300 Odder
Tlf. +45 86 54 58 22 - Mobil: +45 60 24 29 53

Hjemmeside - E-mail

Til toppen